Friday, 19 April 2024
×

Warning

JUser: :_load: Unable to load user with ID: 365430

– الملخص (اختياري): و الملخص عبارة عن نبذة سريعة عن شخصيتك، ومهاراتك، وخبراتك، وطموحاتك، وعادةً تكون موجزة لاتتعدى بضعة أسطر؛ ومن ثم ينبغي عليك إبراز نقاط القوة الخاصة بك بايجاز و بطريقة تجذب انتباه صاحب العمل وتشرح له لماذا ينبغي عليه ان يختارك للوظيفة التي تقدمت اليها.

واحدة من إحدى الصعوبات التي تواجه الباحث عن العمل عند كتابة السيرة الذاتية هي عدم الإلمام بالوظيفة اوالشركة ؛فهو لايبذل جهداً لمعرفة أهم التفاصيل التي ستساعده في كتابة السيرة الذاتية. فالإهمال و التهاون في إعدادها سينعكس بشكل او بآخر فيها. ومن أهم هذه التفاصيل هي الكلمات الرئيسية المستخدمة. هنالك بعض الكلمات الرئيسية التي يجب إدراجها في السيرة الذاتية وهي أول ما يجذب انتباه القارئ لذلك فعليك التروي في اختيار تلك الكلمات. والمعنى المقصود وراء احترافية السيرة الذاتية هو ان تستخدم كلمات تتماشى مع الوظيفة المراد شغلها.

– التعليم أو المؤهلات: وتضم المؤهلات أو الدورات التعليمية التي حصلت عليها و المراحل التعليمية المختلفة وترتب ترتيباً تنازلياً فعليك البدء بالمؤهل الأكثر حداثة. ولابد من ذكرالجامعة ،الكلية، عدد السنوات التي استغراقتها، الدرجات الممنوحة…الخ.

عند عمل سيرة ذاتية مش مهم قد ايه العمل المطلوب منك كان صغير او بسيط، المهم ايه اللي اتعلمته من العمل ده، ازاي كَبَر من قدراتك، وازاي نجحت في انك تسيب اثر ايجابي. فدور في الاعمال التطوعية اللي قمت بها قبل كده، وفكر في انجازاتك والمهارات اللي اكتسبتها، و ضيفها لسيرتك الذاتية و لملفك الشخصي على جوبزيلا عشان تلاقي وظيفة أحلامك.

– الهوايات: تعرض الهوايات المفضلة لديك ولكن عليك ذكر الهوايات التي تحمل في طياتها صفات إيجابية تساهم في ابراز جانب مميز في شخصيك .

في الجزء ده بتكتب عن الهدف اللي عايز توصله. In case you liked this article in addition to you want to obtain more information with regards to كيفية عمل cv generously check out the site. بتكتب جملة مختصرة عن عايز تشتغل ايه و فين و ازاي الوظيفة ديهتساعدك انك تحقق هدفك. الجزء ده مهم لانه بيدل على انك شخص طموح و دايما بتحاول تطور من نفسك و تسعى للاحسن.

ناس كتير بتفتكر ان كتابة الاهتمامات و الهوايات في السى فى أمر بيعتبر غير مهني. بس هما بينسوا ان الاهتمامات و الهوايات بتعكس جزء اساسي في هويتهم و شخصياتهم. الهوايات بتعبر عن مواهب الشخص، و احيانا ميوله و قدراته. اما الاهتمامات فبتعبر عن المهارات و المعرفة اللي اكتسبها الشخص. وغالبا الاهتمامات بتكون في مجالات جديدة ماهتمش بها قبل كده، ولكنه قرر فجاة انه يتعرف عليها من خلال الدراسة او التجربة. على سبيل المثال، لو شخص اهتم بمجال صياغة الشفرات و اخد دروس اونلاين، ده هيفيده في التقديم لوظيفة في شركة مختصة بتكنولوجيا المعلومات.

نصيحة جوبزيلا ليك: اي مدير بيدور على شخص يفيد شركته و يستفيد خبرة في نفس الوقت. عشان كدة، اتاكد من انك تبين قدرتك على النجاح في الوظيفة، و طموحك في انك تحقق انجازات اكتر من المتوقع.

قم بكتابة السيرة الذاتية بالإنجليزية ( أو سى فى عربى ) و ملفك الشخصي على جوبزيلا. الانشطة اللي لها علاقة بس بالوظيفة اللي انت مقدم عليها أو بتدور عليها.

لما تقعد تكتب السيرة الذاتية خلي في بالك انك بترسم الانطباع الاول اللي عايز توصله لمديرك. ولو كتبت الــ سى فى بطريقة صحيحة، ممكن توصل الى وظيفة احلامك. و عشان كده في ناس كتير بتحس انها معندهاش ما يكفي انها توصل وتنجح في الوظيفة المعروضة، خاصة لو كانوا حديثي التخرج. بس الناس بتنسى ان كيفية كتابة cv بترسم مسار حياتهم. بمعني اخر السيرة الذاتية مش بس الانجاز المهني.

Random Image

Lab-Machine.jpg

Quick contact form

Email:
Subject:
Message:
How many eyes has a typical person?

Here We Are